۱۳۹۰ خرداد ۶, جمعه

وقتی از نظر جوادی آملی، آشپزخانه «اوپن» مشکل شرعی دارد

image

آیت‌الله جوادی آملی در دیدار با شهردار تهران گفت: «ساختن خانه‌های با آشپزخانه‌های به اصطلاح open که در آن صاحبخانه نتواند خود را از مهمان مصون و مستور نگه دار اسلامی نیست.» جوادی آملی معتقد است که در آشپزخانه اوپن، بانوی خانه از چشمان مهمان به هنگام پخت و پز مصون و محفوظ نیست.
آیت‌الله جوادی آملی روز گذشته در دیدار اعضای کمیته تخصصی شهرسازی سازمان نظام مهندسی کشور، به تشرَیح نگاه خود از معماری اسلامی و لزوم توجه به مسائل شرعی در ساخت و ساز مسکن پرداخت.
به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله جوادی آملی گفت: «ساختن خانه‌های با آشپزخانه‌های به اصطلاح open »که در آن صاحبخانه نتواند خود را از مهمان مصون و مستور نگه دار اسلامی نیست.
این مدرس حوزه علمیه همچنین تاکید کرد: «زن باید هنگامی که در خانه مهمانی وجود دارد بتواند بدون آنکه در معرض دید مهمان باشد کارهای خود را انجام دهد و از نگاه دیگران مصون و محفوظ بماند.»
در سال‌های اخیر، برخی از اهالی حوزه علمیه نسبت به برج‌سازی و خروج از معماری سنتی واکنش نشان داده‌اند. اعتقاد به پنهان ماندن درون خانه از دید همسایه‌ها از درون برج‌ها سال‌ها پیش مورد اعتراض برخی از منتقدان شهردار وقت تهران، غلامحسین کرباسچی نیز قرار گرفته بود. جوادی آملی همچنین در این مورد هم اظهار نظر کرده است: «نمای بیرون منازل باید طوری طراحی شود خانه ساخته شده بر دیگر منزل‌ها اشراف نداشته باشد و دیگران نیز نتوانند از بیرون داخل خانه را نگاه کنند. منازل در کشورهای غربی دیوارخاصی ندارند و از طریق نرده از یکدیگر جدا می‌شوند و این به دلیل آن است که آن‌ها منزل را به جای پرورشگاه و دین‌گاه، آسایشگاهی می‌پندارند.»
جوادی آملی همچنان خواستار توجه به ساخته شدن اتاق ویژه‌ای در منزل شد که می‌تواند در هنگام جان دادن سخت صاحب خانه نیز، مردن را برایش راحت‌تر کند. او گفت: «اتاقی در خانه به عنوان مصلا باید در نظر گرفته شود چرا که در هنگام نیازمندی انسان باید جایی را برای دعا و نیایش داشته باشد. مکان دعا می‌تواند بسیار موثر باشد و از طرفی در روایات آمده است اگر کسی در هنگام جان دادن با دشواری روبه رو شده است او را به مکانی ببرید که در آن مکان نماز اقامه می‌کرد.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر