۱۳۹۰ خرداد ۱۲, پنجشنبه

به همین سادگی! «بأی ذنب قتلت ؟ »

چکیده :مرگ هاله از نوعی دیگر است. جان هاله و هاله ها را مستبد می ستاند. کسی که معبود نیست اما از بندگان خدا اطاعت می خواهد، خالق نیست اما خود را ولی و صاحب اختیار و حاکم بر جان و مال و عرض و ناموس مردمان می داند و در یک کلام خدا نیست اما خدایی می کند....



هاله سحابی دختر مرحوم سحابی در مراسم تشییع پیکر پدرش مورد ضرب و شتم عوامل امنیتی قرار گرفت و براثر ایست قلبی درگذشت. به همین سادگی.
راستی در این ملک آدم ها جه ساده کشته می شوند. جوانانی به جرم اعتراض بر اثر اصابت گلوله به مغزشان، دخترانی به جرم اعتراض براثر کوبیدن باتوم بر فرق سرشان، زندانیانی براثر زخم برداشتن از ضرب و شتم و عدم مداوا در کهریزک و …
راستی در این ملک انسان ها چه ساده کشته می شوند؟ اما چه فرقی است میان فوت مهندس سحابی و مرگ هاله سحابی؟ چرا از دست دادن یکی تنها غم و اندوه برجانمان می نشاند و جان دادن دومی علاوه بر غم و اندوه خشم و اعتراض بر می انگیزد؟ پاسخ خیلی ساده است. مرگ مهندس سحابی را خدا تقدیر کرد و به خدا چه اعتراضی می توان داشت؟ او خود می آفریند و خود جان می بخشد و خود می میراند. حتی اگر خواست و اراده او در گرفتن عزیزانمان بر ما گران آید، دست دعا به درگاه او بلند می کنیم و به تضرع لطف و رحمتش را طلب می کنیم. اما مرگ هاله از نوعی دیگر است. جان هاله و هاله ها را مستبد می ستاند. کسی که معبود نیست اما از بندگان خدا اطاعت می خواهد، خالق نیست اما خود را ولی و صاحب اختیار و حاکم بر جان و مال و عرض و ناموس مردمان می داند و در یک کلام خدا نیست اما خدایی می کند.
او بنده ای است مانند دیگر بندگان و بلکه ضعیف تر از بسیاری ازبندگان خدا که اگر ضعیف نبود هر مخالفتی را توطئه سرنگونی و دسیسه دشمن موهوم نمی دید. شهید دزدی و جنازه دزدی را مجاز نمی شمرد و دروغ را بر عواملش واجب نمی کرد که بگویند هاله سحابی براثر شوک ناشی از درگذشت پدرش جان داد. هم از این روست که مجازات ایستادگی در برابر اراده خود که نه، حتی پاسخ اعتراض دختری عزادار به فرمان او برای ربودن پیکر بی جان پدرش می تواند مرگ باشد.
استبداد زشت است چون ادعای خدایی است و مستبد منفور است، چون خدایی می کند و مردمان را به جز خدا به اطاعت خود می خواند. در قرآن می خوانیم «ومن أظلم ممن افترى على الله کذبا أو قال أوحی إلی ولم یوح إلیه شیء ومن قال سأنزل مثل ما أنزل الله‏»
(و چه کسی است ظالم تر از کسی که می گوید من نیز سخنی مانندخدا نازل می کنم – و سخن من جایگاهی همچون سخن خداوند دارد-).
او ظالم ترین است:
چون خدایی می کند،
چون بندگان خدا را به اطاعت جز خدا می خواند،
چون به اطاعت خود می خواند،
چون خود را صاحب جان و مال مردمان می داند،
چون توهم کرده است که زن مردمان و هر رزق پاکی را که خداوند بر ایشان حلال کرده است، به اراده او بر آنان حرام می شود «قُلْ مَنْ حَرَّمَ زینَةَ اللَّهِ الَّتی‏ أَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَ الطَّیِّباتِ مِنَ الرِّزْقِ قُلْ هِیَ لِلَّذینَ آمَنُوا فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا »(بگو چه کسی زینت های خداوند را که برای بندگانش قرار داده و روزی های پاک او را حرام کرده است. بگو آن ها در این جهان از آن مؤمنان است)،
چون توهم کرده است که می تواند به تشخیص خود جان هر کس که اراده کرد بستاند، در حالی که این خداوند است که «والله یحیی و یمیت»(و خداوند زنده می کند و می میران)
چون خود را فعال مایشاء می داند در حالی که «الله یفعل ما یشاء»(خداوند هر آن چه اراده نماید می کند)،
چون گمان کرده است که در برابر اعمالش نباید پاسخ گوی کسی باشد، در حالی که خداوند «لایسئل عما یفعل و هم یسئلون» (او از اعمالش سئوال نشود و این بندگان هستند که مسئول اعمال خویشند)
چون تخیل کرده است همه چیز را بهتر از همگان می فهمد در حالی که «والله یعلم و انتم لا تعلمون»(و خداوند می داند و شما نمی دانید)
چون خداوند هیچ متوهم خود بزرگ بین متکبری را دوست نمی دارد «إن الله لا یحب کل مختال فخور»
خدا رحمت کند مرحوم میرزای نائیینی و مرحوم طالقانی را که استبداد دینی را بدترین نوع استبداد می دانستند. حق با آن ها بود زیرا در استبداد دینی این تنها زنده ها نیستند که از حقوقی که خداوند به حکم انسان بودن به ایشان داده است، محرومند بلکه مرده ها هم از حق تشییع محرومند و ای کاش تنها از حق تشییع محروم بودند که از حق انجام تشریفات مذهبی مانند غسل و کفن و خوانده شدن نماز بر جنازه نیز محرومند.
مولا علی می فرمود: اگر کسی از شنیدن ظلمی که بر آن زن یهودی در شهر مرزی انبار رفته است، بمیرد بر او نباید خرده گرفت اما من مطمئنم آقایان این شبها راحت تر از شب قبل می خوابند چون همین روزها بود که می گفتند سپاه در ماجرای حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم امتحان خوبی داد. یقیناً امروز هم معتقدند عواملشان در مراسم تشییع پیکر مرحوم عزت سحابی امتحان خوبی داده اند.
تا دست انتقام خدا کی به در آید که مولایمان فرمود: «فَإِنَّ اللَّه سمیع دعوةَ الْمضطهدین و هو للظالمین بالْمِرصاد»(مسلماً خداوند دعای ستمدیدگان را می شنود و در کمین ستمگران است).

منبع:کلمه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر