۱۳۸۹ اسفند ۱۰, سه‌شنبه

خبرهای جدید از این ور و اونور...

نامه به سازمان ملل: مسئولیت جان رهبران جنبش سبز با حکومت ایران است

رادیو فردا:
جمعی از فعالان سیاسی و مدنی ایران در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل که روز سه‌شنبه منتشر شد ضمن آن که مسئولیت جان رهبران جنبش سبز را با حکومت جمهوری اسلامی دانسته‌اند خواستار لغو حصر خانگی آنها شده‌اند.

این فعالان ایرانی خارج از کشور در نامه خود به بان گی – مون، دبیرکل سازمان ملل، از او خواسته‌اند که با بهره‌گیری از «تمام امکانات خویش و اهرم‌های دیپلماتیک بین‌المللی» برای آزادی میرحسین موسوی و مهدی کروبی بکوشد.

در این نامه که به امضای شخصیت‌هایی چون داریوش آشوری، عبدالعلی بازرگان، اسماعیل خویی، محسن کدیور و حسن یوسفی اشکوری رسیده آمده است که حکومت جمهوری اسلامی در پی آن است که «بدون پذیرفتن مسئولیت محاکمه، اقدام به حذف اجتماعی و فیزیکی منتقدان کند.»

به دنبال
تظاهرات اعتراضی ۲۵ بهمن‌ماه گذشته که با حضور صدها هزار نفر از منتقدان و مخالفان حکومت در ایران برگزار شد، مقامات جمهوری اسلامی تلاش کردند تمامی راه‌های ارتباطی دو رهبر مخالفان ایران را ببندند.

به دنبال این اقدام و پس از دو هفته بی‌خبری از میرحسین موسوی و مهدی کروبی، روز دوشنبه خبر رسید که این دو رهبر مخالفان به همراه همسران خود در
زندان حشمتیه در شرق تهران که زیر نظر سپاه پاسداران قرار دارد حبس شده‌اند.

نامه فعالان سیاسی ایرانی خارج از کشور در روزی، موسوم به «سه‌شنبه اعتراض»، منتشر شده است که قرار است مخالفان حکومت در ایران با دست زدن به تظاهراتی مسالمت‌آمیز در تهران و دیگر شهرهای ایران آزادی این دو رهبر جنبش سبز را خواستار شوند.

در نامه فعالان سیاسی به دبیرکل سازمان ملل، جمهوری اسلامی حکومتی توصیف شده است که «گذشته از مبانی حقوق بشر جهانی، به قانون اساسی مصوبه خویش نیز پای‌بند نیست.»

در این نامه با اشاره به این که «سرکوب‌گران با قانون‌شکنی و اعمال خشونت جنبش را سرکوب و جان رهبران آن را تهدید» می‌کنند، نسبت به امنیت و سلامتی رهبران جنبش سبز ایران ابراز «نگرانی عمیق» شده است.

------------------------------

آمريکا خواستار آزادی مهدی کروبی و ميرحسين موسوی شد

رادیو فردا:جی کارنی، سخنگوی کاخ سفيد روز دوشنبه به خبرهای منتشر شده در خصوص بازداشت ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، دو رهبر مخالفان در ايران، واکنش نشان داده و ضمن «غيرقابل پذيرش» خواندن اين بازداشت، خواهان آزادی آن‌ها شده است.
به گزارش خبرگزاری رويترز، جی کارنی در واکنش به اخبار منتشر شده توسط رسانه های مخالفان در ايران موضع گيری کرده است.

وب‌سايت کلمه روز دوشنبه اعلام کرد، ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، به همراه زهرا رهنورد و فاطمه کروبی دستگير شده و در زندان حشمتيه زندانی‌اند.

به دنبال انتشار خبر بازداشت ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان از اين اقدام انتقاد کرده و وزارت امور خارجه آلمان نيز کاردار سفارت جمهوری اسلامی را فراخوانده است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، دولت آلمان روز دوشنبه نسبت به انتشار گزارش‌هايی درباره انتقال ميرحسين موسوی و مهدی کروبی به زندان ابراز نگرانی کرده و آنگلا مرکل، نيز تاکيد کرده است، اين گونه اقدام‌ها که با هدف ارعاب صورت گرفته است، مغاير حقوق بشر و حقوق شهروندی است.

----------------------------------

مشاور کروبی: دستگیری رهبران معترضان به صلاحدید آیت الله خامنه ای انجام شد

بی بی سی:مجتبی واحدی، مشاور مهدی کروبی از رهبران مخالفان دولت ایران، گفت که دستگیری آقایان موسوی و کروبی، بعد از کسب تکلیف صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه از آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران انجام شده است.
آقای واحدی در مصاحبه با بی بی سی فارسی اظهار داشت که بنابر خبر های رسیده از تهران، صادق لاریجانی در مورد تبعات دستگیری میرحسین موسوی و مهدی کروبی تردید داشته، اما آیت الله خامنه ای به او گفته است که جمع بندی انجام شده در دفتر رهبری نشان داده که این اقدام، مساله ای ایجاد نخواهد کرد.
مشاور مهدی کروبی تاکید کرد که به گفته آیت الله خامنه ای، مسئولیت جمع بندی هزینه های دستگیری رهبران معترضان به انتخابات، با مجتبی خامنه ای فرزند رهبر جمهوری اسلامی ایران بوده است.

----------------------------------
میرحسین و کروبی بازداشت و به زندان حشمتیه منتقل شده‌اند
کلمه: میرحسین موسوی و مهدی کروبی، به همراه همسران خود زهرا رهنورد و فاطمه کروبی، دستگیر شده و به زندان حشمتیه تهران منتقل شده‌اند.
طبق آخرین اطلاعات رسیده از منابع موثق به کلمه، بازداشت و انتقال آنها به زندان قطعی است اما زمان دقیق انتقال آنها همچنان مبهم است.
پیش از این و در دو هفته گذشته، مقامات کشور در مورد محدودیتها و نحوه‌ی حصر همراهان جنبش سبز سکوت اختیار کرده بودند. این مساله به مبهم شدن فضا و گمانه‌زنی‌ها دامن زده بود. دختران میرحسین نیز بارها با مراجعه به کوچه اختر، با پاسخ‌های مبهم و متناقض روبه‌رو شده بودند، و امکان هیچ‌گونه تماسی نیز برای ارتباط با پدر و مادرشان فراهم نشده بود. همچنین چراغ‌های خانه نیز در این چند روز خاموش بوده است. به نظر می رسد عدم اجازه تماس با  خانواده‌ی موسوی و کروبی برای مطلع نشدن آنها از مکان موسوی و کروبی بوده است. این  بی‌خبری و نیز مسئولیت‌ناپذیری مقامات در پاسخگویی، به برخی اخبار در روزهای گذشته دامن زده بود.
از سوی دیگر، سحام نیوز سایت نزدیک به مهدی کروبی نیز اظهارات یکی از همسایگان مهدی کروبی را نقل کرده بود که می‌گفت: نیمه شب پنج شنبه شاهد حضور هشت ماشین ون نیروهای امنیتی در مقابل ساختمان و ورودی پارکینگ منزل آقای کروبی بوده و پس از دقایقی همگی به همراه یک ماشین که از داخل پارکینگ درآمده محل را ترک کرده‌اند.
در این حال امروز و پس از اظهارات متناقض و مبهم دادستان کل کشور در مورد حصر و اعمال محدودیت بر آقایان موسوی و کروبی و همسرانشان، آنچه مشخص شده، این است است که: نخست‌وزیر هشت سال دفاع مقدس و رییس دو دوره مجلس شورای اسلامی به همراه همسرانشان و به دستور مقامات عالی کشور بازداشت و به زندان حشمتیه تهران منتقل شده اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر