۱۳۸۹ اسفند ۱۷, سه‌شنبه

پایان حیات سیاسی چهره ای قدرتمند؟



اکبر هاشمی بهرمانی معروف به هاشمی رفسنجانی، از شاخص ترین چهره های در قید حیات نظام جمهوری اسلامی ایران است که اکنون سوالات در باره سرنوشت او با کنار رفتنش از ریاست مجلس خبرگان رهبری پررنگ تر از همیشه شده است.
-----------------------------------------------------

با اعلام آمادگی اکبر هاشمی رفسنجانی برای کناره گیری از ریاست مجلس خبرگان، محمدرضا مهدوی کنی به این سمت انتخاب شده است در حالیکه یکی از اعضای اصلاح طلب این مجلس از عدم دریافت به موقع دعوت به شرکت در جلسات خبر داده است.

روز سه شنبه، 17 اسفند (8 مارس)، نهمین اجلاس دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری با سخنان اکبر هاشمی رفسنجانی کار خود را آغاز کرد و در ادامه این جلسه، انتخابات هیات رئیسه مجلس برگزار شد که در نتیجه آن، محمدرضا مهدوی کنی با کسب آرای شصت و سه تن از هشتاد و چهار نماینده، و بدون رقابت نامزد دیگری، به مدت دو سال به ریاست این نهاد برگزیده شد.
------------------------------------------------

با پایان دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی، آقای هاشمی رفسنجانی پس از مدت ها سکوت و تردید، با توصیف اعلام نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری به "داروی تلخ نامزدی" در رقابت های انتخاباتی سال ۱۳۸۴ حاضر شد، اما از محمود احمدی نژاد شکست خورد.
گرچه آقای هاشمی رفسنجانی در صحت نتایج این انتخابات تردید کرد و قضاوت در باره آن را "به خدا" سپرد، اما مدت کوتاهی بعد با نامزدی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری بالاترین آرای کسب شده در تهران را به خود اختصاص داد و با درگذشت علی اکبر مشکینی، رئیس وقت مجلس خبرگان در سال ۱۳۸۶ به ریاست این مجلس رسید.
او در آغاز دوران ریاستش بر مجلس خبرگان رهبری وعده داده بود که تحولی اساسی در کارکرد این مجلس ایجاد خواهد کرد و آن را از حالت تشریفاتی فعلی به در خواهد آورد؛ امری که منتقدان پس از نزدیک به ۴ سال ریاست آقای هاشمی رفسنجانی بر این مجلس آن را مورد تردید جدی قرار می دهند.
آقای هاشمی رفسنجانی از این دوره هم رئیس مجلس خبرگان رهبری و هم رئیس مجمع تشخیص مصلحت بود که اولی وظیفه نظارت بر رهبری و اختیاردارعزل و نصب اوست و دومی وظیفه تعیین سیاست های کلی نظام با نظر رهبر جمهوری اسلامی را بر عهده دارد.
اکبرهاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۱۳ در روستای بهرمان کرمان به دنیا آمد. او از روحانیونی بود که از ابتدای دهه چهل شمسی در کنار بسیاری دیگر از شاگردان آیت الله روح الله خمینی به مخالفت با محمدرضا پهلوی، شاه سابق ایران برخاست.
وی بلافاصله پس از پیروزی انقلاب اسلامی همراه با دیگر نیروهای مذهبی چون آیت الله محمد حسین بهشتی، حزب جمهوری اسلامی را تأسیس کرد تا اولین دسته بندی های جدی در میان نیروهای انقلابی مذهبی و غیرمذهبی شکل بگیرد.
آقای هاشمی رفسنجانی در ابتدا سرپرست وزارت کشور شد و سپس ریاست مجلس شورای اسلامی در دوره های اول، دوم و سوم را بر عهده گرفت.
----------------------------------------

هاشمی و خانواده در بحران

آقای هاشمی رفسنجانی نامه خود را با این جمله به پایان برده بود: سر چشمه شاید گرفتن به بیل/ چو پر شد نشاید گرفتن به پیل.
فائزه هاشمی
دختر آقای هاشمی رفسنجانی در کمتر از دو سال گذشته تاکنون دوبار در جریان تجمعات اعتراضی مردم، دستگیر شده است
از آن زمان تاکنون او انتقاد های تلویحی و تصریحی متعددی را متوجه تصمیم گیران کشور کرده است و در آخرین نماز جمعه ای که ایراد کرد خواستار رفع ابهامات از نتیجه انتخابات برای مردم و آزادی زندانیان سیاسی شد.
از هنگام شروع ناآرامی ها در پی انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ تا کنون، فائزه دختر کوچک آقای رفسنجانی دو بار به مدت کوتاهی بازداشت شده است. مهدی فرزند دیگر او در خارج از کشور به سر می برد و مقام های قضایی و امنیتی از برنامه دستگیری و محاکمه او در صورت ورود به ایران خبر داده اند.
محسن پسر ارشد آقای هاشمی رفسنجانی نیز به تازگی از سمت مدیرعاملی متروی تهران استعفا کرد. به این ترتیب، فرزندان او عملا در شرایطی بسیار متفاوت با ۵ سال گذشته زندگی می کنند؛ امری که خود می تواند نشان دهنده جایگاه و موقعیت سیاسی امروز اکبر هاشمی رفسنجانی باشد.
با این همه، به نظر می رسد که هواداران آیت الله علی خامنه ای و محمود احمدی نژاد نیستند که از اکبر هاشمی رفسنجانی و موضع گیری های او ناخشنودند.
اگر طرفداران حکومت، آقای رفسنجانی را در شمار "خواص بی بصیرت" قرار داده اند و او را به سکوت در برابر "جریان فتنه" متهم می کنند، در مقابل معتضران نیز خواستار شفافیت بیشتر در مواضع اکبر هاشمی رفسنجانی و صراحت لهجه او در حمایت از معترضان و رهبران مخالفان دولت هستند.
با این همه، به نظر می رسد که اکبر هاشمی رفسنجانی در پاسخگویی به انتظارات دو طیف مقابل هم موفق نبوده است.
دامنه فشارها بر آقای رفسنجانی چنان بود که او در سخنانی کم سابقه در میان رهبران جمهوری اسلامی از تمایلش به کناره گیری از عرصه سیاست سخن گفت.
محسن هاشمی
چند روز پیش از پایان ریاست آقای هاشمی رفسنجانی از مجلس خبرگان، محسن فرزند ارشد او هم از ریاست متروی تهران استعفا داد
آقای رفسنجانی، خرداد ماه امسال گفته بود که مایل است بازنشسته شود، اما به دلیل آنکه ممکن است این کار قهر تلقی شود، از این اقدام خودداری کرده است.
هرچند، او امکان اعلام بازنشستگی را نیافت، اما روند حوادث در عمل به گونه ای بوده که وی را دست کم از حوزه های اصلی قدرت دور کند.
نامه سرگشاده آقای رفسنجانی به رهبر جمهوری اسلامی و سخنانش در آخرین نماز جمعه ای که اقامه کرد، همچنان خاطر طرفداران حکومت را می آزارد و معترضان و مخالفان دولت نیز، علاوه بر موضع گیری های دوپهلو، اکنون دلایل بیشتری برای فاصله گرفتن از اکبر هاشمی پیش روی خود می بینند.
آقای رفسنجانی، پس از تظاهرات ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ و در آستانه انتخابات هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، این تظاهرات را تخطی از قانون خواند و آن را محکوم کرد.
اما حتی همین موضع گیری هم نتوانست به او کمک کند تا مقام ریاست مجلس خبرگان رهبری را همچنان در اختیار داشته باشد. با اعلام نامزدی آیت الله محمدرضا مهدوی کنی، اکبر هاشمی رفسنجانی شاید دریافته بود که تنها با انصراف از نامزدی ریاست مجلس خبرگان است که می تواند این عرصه را بدون ثبت شکستی در یک رای گیری ترک کند.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر