۱۳۹۰ فروردین ۲, سه‌شنبه

واکنش رهبر ایران به پیام نوروزی اوباما

رهبر جمهوری اسلامی ايران به پيام نوروزی رئيس‌جمهور آمريکا واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری‌های ايران، آيت‌الله علی خامنه‌ای، بعدازظهر امروز دوشنبه اول فرودين ۱۳۹۰ در مشهد گفت: «اوباما گفته است مردمی که در ميدان آزادی جمع شدند شبيبه مردم مصر در ميدان تحرير هستند. بله مردمی که در ميدان آزادی هر سال ۲۲ بهمن جمع می شوند شبيه آن‌ها هستند، چون شعار مرگ بر آمريکا سر می‌دهند.»

اشاره رهبر ايران به ۲۲ بهمن، سال‌روز پيروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ است. هر سال در اين روز از طرف نهادهای حکومتی راهپيمایی برگزار می‌شود.

باراک اوباما، رئيس‌جمهور آمريکا شامگاه گذشته در پيام نوروزی گفته بود همان نيروهای اميدی که ميدان تحرير (مصر) را درنورديدند در ژوئن ۲۰۰۹ در ميدان آزادی (تهران) ديده شدند.
اين بخش از سخنان اوباما به تجمع ميليونی معترضان مصری در بهمن ٨٩ در ميدان تحرير اين کشور که منجر به کناره‌گيری حسنی مبارک از رياست‌جمهوری مصر شد، اشاره دارد. در ژوئن ۲۰۰۹ (۲۵ خرداد ۸۸) نيز معترضان به نتيجه انتخابات بحث‌برانگيز رياست‌جمهوری ايران در سال ۸۸، در ميدان آزادی تهران تجمع ميليونی برگزار کردند. شمار حاضران در اين تجمع بين يک تا سه ميليون نفر برآورد شده است.

رئيس‌جمهور آمريکا همچنین خطاب به مردم ايران گفت: «آينده ايران با ترس شکل نخواهد گرفت.»
باراک اوباما در يک پيام ويدئويی افزود: «آيندۀ ايران متعلق به جوانان است، جوانانی که سرنوشت خود را تعيين می‌کنند.»
اين سومين پيام نوروزی اوباما از هنگام انتخاب شدن به عنوان رئيس‌جمهور آمريکا، خطاب به مردم و رهبران ايران و کسانی است که نوروز را جشن می‌گيرند.

علی خامنه‌ای در بخش ديگری از سخنانش به علنی شدن اختلافات مقامات حکومتی شديداً انتقاد کرد.
وی گفت: «مسئولان اگر از همديگر گلايه دارند که گاهی ممکن است اين گلايه‌ها به حق هم باشد، سعی کنند اين گلايه‌ها را در معرض افکار عمومی مطرح نکنند، چرا که اين کار ضربه به اتحاد ملی است و من به مسئولان کشور به طور جد در اين زمينه تذکر و هشدار می‌دهم.»

رهبر ایران افزود: «ممکن است گلايه‌هايی که به وجود می‌آيد‌ به حق هم باشد، اما نبايد آن را در عرصه افکار عمومی بياورند و ذهن و دل مردم را ناراحت و آن‌ها را مأيوس کنند بلکه بايد بين خودشان موضوعات را حل کنند.»

آیت‌الله خامنه‌ای از مسئولان ایران خواسته تا مشکلات را از طریق گفت‌وگو حل کنند.

رهبر ايران به فرد خاصی اشاره نکرده است اما در چند سال گذشته، دولت و مجلس انتقادهای تندی عليه يکديگر مطرح کرده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر